HTML

Közbeszfigyelő

A blog célja a közbeszerzéssel kapcsolatos legújabb hírek és jogszabályváltozások, továbbá a szélesebb közvélemény érdeklődésére számot tartó eljárások és döntőbizottsági határozatok összegyűjtése és publikálása.

Friss topikok

Linkblog

Első benyomások az új közbeszerzési törvényről

2011.05.26. 09:35 kozbeszfigyelo

 

Kormányunk május 23-án eresztette a nyilvánosság elé az új közbeszerési törvény tervezetét, hat egész munkanapot hagyva kis hazánk közbeszerzésre fogékony közönségének a véleményezésre. Bár távol álljon tőlem, hogy a Kormány felkészült közbeszerzési szakemberei által bizonyára hosszú hónapok fáradságos munkája eredményeképpen összegrundolt törvényt a szokásos magyaros hőbörgő stílusban húzzam le (főleg mert vannak pozitív előrelépések), de a legizgalmasabb rendelkezések mellett azért nem érdemes szó nélkül elmennünk. 

 

 Mi az, ami jól sikerült a törvénytervezetben?

 

1.      Az egész tervezeten érzékelhető az egyszerűsítés, az egyszerűségre törekvés szándéka. Az már önmagában is eredménynek tekinthető, hogy az eddigi 407 paragrafust sikerült 239-be belezsúfolni, úgy, hogy a szabályozandó jogintézmények száma nem csökkent számottevően.

2.     Szintén érezni a törvény szövegén az egyértelműségre törekvést. Amit az előző törvény csak homályos utalások szintjén rendezett, vagy több fejezetben, szétszórva szabályozott, azt itt igyekszik jól struktúráltan, világosan meghatározni (pl. a kötelezően közzé teendő hirdetmények pontos felsorolása, az e-mailben történő kommunikáció hivatalos szintre emelése). 

3.      Előrelépésként értékelhető az alvállalkozókra vonatkozó szabályok egyszerűsítése. A teljesítés teljes értékéből legalább 10 %-os mértékben részesülő alvállalkozók a jelenleg hatályos Kbt. értelmében az alkalmasságukat az ajánlattevővel azonos módon kötelesek igazolni azon feltételek esetén, amelyekre a törvény önálló megfelelést ír elő. A tervezet ezt a kötelezettséget megszünteti, így a pénzügyi-gazdasági valamint a műszaki-szakmai megfelelőséget elegendő az ajánlattevő szempontjából vizsgálni. Ez azért is üdvözlendő lépés, mivel az eddigi szabályozás csak arra volt jó, hogy az alvállalkozókat elsunnyogja a fővállalkozó, az ajánlatkérő pedig úgysem tudta ellenőrizni, hogy hány százalékban vett részt a teljesítésben. 

4.   Továbbra is igénybe lehet venni harmadik fél segítségét az alkalmasság igazolására, sőt a tervezet a korábbi erőforrást nyújtó szervezetre vonatkozó szabályokat az ajánlattevők szempontjából előnyösen módosította (pl. nem szükséges többségi befolyás fennállása az erőforrást nyújtó és az ajánlattevő között). 

5.   Megmaradtak a kis- és középvállalkozások közbeszerzésekben való részvételét elősegítő, 2010. szeptember 15-i törvénymódosítással életbe léptetett rendelkezések, mint pl. 25 % feletti alvállalkozót köteles az ajánlattevő „maga mellé emelni” konzorciumi partnerként. Megtartotta a jogalkotó a közbeszerzés részekre bontásának kötelezettségét is, amely szintén jelentősen növeli a kkv-k indulási esélyeit.



Melyek a törvénytervezet „érdekes” részei?

 

A tervezethez írt rövid összefoglaló szerint „az új törvény nagy hangsúlyt fektet a visszaélések és a korrupció visszaszorítására”. Lássuk, melyek azok a passzusok, amelyek – hogy finom legyek – nem feltétlenül ezt a törekvést támasztják alá.

 

1.        A politikai pártok frakcióinak beszerzései kikerülnek a közbeszerzési törvény hatálya alól. Azt hiszem ehhez nem szükséges semmit hozzáfűznöm. 

2.        Az egybeszámítás szabályai tekintetében a jogalkotó – a törvény többi részével ellentétben – mintha szándékosan homályosan szeretett volna fogalmazni:

A részekre bontás tilalma értelmében az ajánlatkérőnek egybe kell számítania azon hasonló árubeszerzések vagy szolgáltatás-megrendelések, valamint a funkcionálisan egybetartozó építési beruházások értékét, amelyekkel kapcsolatban a beszerzés megkezdésére egy naptári éven belül kerül sor, és amelyekre tipikusan egy ajánlattevővel is lehetne szerződést kötni.

„Hasonló” és „tipikusan”? Ja, így már egyértelmű... 

3.         A tervezet leggyengébb pontja véleményem szerint az ajánlatkérő által „szabadon kialakított eljárás”. Értem én a deregulációs szándékot, de ez a közbeszerzésben a tapasztalatok alapján nem nagyon szokott működni.

Ha az eljárás részletes szabályai nincsenek pontosan lefektetve, az ajánlatkérők előszerettel kezdik majd a törvény olyan alapelveinek feszegetését, mint a verseny tisztasága vagy az esélyegyenlőség. A történet vége nagy eséllyel egy rakás döntőbizottsági eljárás lesz. A közbeszerzési tanácsadók nevében: köszönjük! 

4.      A hirdetmény közzététele nélküli nemzeti eljárás alkalmazási körének kiterjesztéséről (építési beruházás: 150 millió Ft-ig!) a legnagyobb jóindulattal sem lehetne azt állítani, hogy a visszaélések és a korrupció felszámolása irányába tett határozott lépés lenne...

És a végére egy gyöngyszem:

A tervezet szerint a Felek nem módosíthatják a szerződést, ha a módosítás „a szerződés gazdasági egyensúlyát a nyertes ajánlattevő javára változtatja meg”. Na, arra kíváncsi leszek, hogy a "gazdasági egyensúlyt" a Döntőbizottság hogyan fogja vizsgálni, mindenesetre sok szerencsét kívánok hozzá ezúton is.

16 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://kozbeszfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr492933578

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Lázadás a Bountyn - avagy az önkormányzati reform előtt álló akadályok 2011.05.26. 22:24:45

Úgy tűnik, hogy a felsőoktatási koncepció után, újabb komoly konfliktusokat generáló téma fekszik a kormány asztalán: az önkormányzatok ügye. Sőt, ebben az esetben a törésvonal nem a kormányzó frakciószövetség két pártja, hanem a Fidesz berkein be...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csubus 2011.05.26. 19:13:13

Honnan lehet letölteni?

Terniak 2011.05.26. 19:16:31

a szerződés módosítására vonatkozó szabály az Európai Bíróság Pressetext-ügyben hozott ítéletének rendelkező része szó szerint átvéve. Szerintem ez nagyobb baj, több rugalmasságot kellene hagyni a jogértelmezésnek, főleg mert az EuB joggyakorlati is bővítheti a módosítási körök listáját.

Nincs a "gazdasági egyensúllyal" semmi baj, nyugat-európai közbeszerzési jogok évtizedek óta bevett fogalma. Ki kell alakítani a mennyiségi-minőségi mutatókat a fogalom értelmezéséhez, ha Európának ment, nekünk is menni fog.

Még a jogorvoslati részt nem sikerült átböngésznem, de ott azért talán még lehetett volna keresni egyszerűsítéseket.

Terniak 2011.05.26. 19:17:33

@csubus: a kormany.hu-n van fenn.

Terniak 2011.05.26. 19:20:56

plusz engem továbbra is felháborít a jogi szolgáltatások közbeszerzés mentessége...

bocivitéz 2011.05.26. 19:30:13

@Teremszolga: Szerintem meg nem, hiszen bizalmi jellegű szolgáltatás megrendelés. Inkább legyen valami központi díjmaximálás.

Most komolyan pl hogy kérnél referenciát? :d

Alkalmatlan az ajánlattevő, ha nem rendelkezik legalább 30 nyert perrel az elmúlt 2 évben :DD

Terniak 2011.05.26. 19:35:58

@bocivitéz: ez is lehet egy mérce, vagy például milyen és mennyi közbeszerzési eljárásban működött közre, segített lebonyolítani, milyen nemzetközi kapcsolatai és erőforrásai vannak, az adott per vagy eljárás dönti el, hogy milyen referenciákat kérsz. Ez egy visszatérő érv, hogy bizalmi jellegű, és nem mérhető.

Ha ügyvédet keresel, mit nézel? Kik általában az ügyfelei, van-e tapasztalata az adott területen, és mennyiért dolgozik. EZek mérhető és igazolható tulajdonságok.

Terniak 2011.05.26. 19:38:58

@bocivitéz: a mainál minden jobb lenne. Ugyanazok az ügyvédi irodák tűnnek fel, a piacra lépők meg lesnek, hogy állami megrendelést soha nem kapnak. Vannak kivételek, mert pl. egy MÁV-perben nyilván jó, ha van 2 alkalmas, az angolszász jogot ismerő ügyvédi iroda Magyarországon. De ha már van kettő, miért is ne versenyezzenek?

Kalmár 2011.05.27. 00:26:20

A frakciók beszerzését nem érzem gondnak, hogy kikerült innen. Miután megkapták a költségvetésből a járandóságukat, szerintem logikus, hogy vigyázni fognak a pénzre. Belső szabályozással el fogják rendezni, hogy ne nyúlja le egy valaki. Az már az övék.

nyahafiu 2011.05.27. 00:27:21

@Teremszolga: az álláspontod több helyen is sántít. Az ügyvédi irodáktól nem kérhetsz konkrét referenciát, mert nem adhatja ki az ügyfeleit, hogy milyen eljárásban, milyen sikerességgel vett részt, mert ez ügyvédi titok. Ezért került ki a Kbt. hatálya alól, mert rohangálni kellett a régi ügyfelekhez, hogy adjanak hozzájárulást az ügyvédi titoktartás alól+a kamara se nézte jó szemmel. Ha ügyvédet keresel, és az ügyvéd ad valamit is magára, nem teszi ki a honlapjára az ügyfelei nevét. Hangzatos szöveget bárki ki tud pakolni, úgyse tudod ellenőrizni: pl. kiterjedt nemzetközi ügyfélkör, stb.

nyahafiu 2011.05.27. 00:34:43

a törvénytervezetről: az összeszámítás új szabályaitól és a pártok beszerzéseinek kivonásától valóban kinyílik a bicska az ember zsebében. A bloggerrel ellentétben én azt sem tartom pozitívumnak, hogy erőforrásszervezetnél nem kell többségi befolyás.
A tervezetet nem olvastam, vajon mit írnak a műszaki-szakmai feltételek arányosságáról, ami a mostani törvényben a 69. § (3) bek. ha jól emlékszem (a (3) bek. tuti, a szakaszszám nem)?

sanya18 2011.05.27. 00:42:47

építőipari közbeszerzéseknél ez a referenciaigazolósdi, műszaki alkalmasság továbbra is gáz, csak arra jó hogy kb előre kiválasztott ajánlattevő nyerjen

(ilyen "rendelkezik 2 db földmunkagéppel" - bármelyik bokorban tudok bérelni 4et,

"szennyvíztelep építés beruházásban vasbeton műtárgyépítés legalább 500m3 bedolgozott betonmennyiséggel" - mert az uszoda medence pl nem tökugyanúgy készül...,

"rendelkezik legalább 1 zöldre festett legalább 10 m gémkinyúlású, 4 tengelyes, XCV-321 forgalmi rendszámú daruval" meg hasonlók)

különvélemény 2011.05.27. 08:04:19

"Érdekes"

1, Húúha, a parlamenti frakciók eddig is ezermilliárdokért rendeltek tollat, meg százmilliárdokért fénymásoltak.

2, Fogalmazd át te, ha neked jobban sikerül, de úgy, hogy ne bújjak ki alóla.
Erre pont jó a hasonló, meg a tipikus.
vagy felsorolod az szerinted összetartozó pármillió tételt a törvényben? Az elég konkrét lenne?

gyöngyszem, szintén... fogalmazd meg jobban.

Koshinae 2011.05.27. 08:11:08

@sanya18: látom vágod a lényeget.
informatikában ez úgy megy, hogy "a gép előlapjának fekete alapon kék méhsejtcellás szellőzőnyílással kell rendelkeznie"

alfabela2 2011.06.01. 08:27:41

"az eddigi 407 paragrafust..."
Hatályos paragrafus a mai törvényben sincs ennyi, hiszen a megszületése óta egy egész eljárásrendet sikerült kitörölni :-) A 262. és 303. paragrafus között üres a törvény. És máshol is akadnak benne hatályon kívül helyezett részek.

"szabadon kialakított eljárás"
Húú, ebből mi lesz! Nem lesz elég majd megtanulni a törvényt, a kiegészítő rendeleteket, hanem az ajánlatkérők ajánlat(tétel)i felhívással együtt meg fogják majd küldeni a saját közbeszerzési szabályzatukat is? Különben nem lesz mihez igazodni.

"A hirdetmény közzététele nélküli nemzeti eljárás alkalmazási körének kiterjesztéséről (építési beruházás: 150 millió Ft-ig!)" Nem olvastam az új törvényt, de itt is három céget fognak majd meghívni? És mért pont azt a hármat? :-) (Naiv kérdés volt, tudom.) Más szempontot nézve, három cég simán tud kartellezni. Legalább azt tennék lehetővé, hogy aki tudomást szerez a közbeszerzési eljárásról, megvehesse a dokumentációt, azaz a meghívottakon kívül más is tudjon indulni. Nem tudom megérteni, hogy miért nem lehet ezeket is kötelezően megjelentetni a Közbeszerzési Értesítőben :-( Ezt az egész nem-meg-jelentetősdit el kéne felejteni.
süti beállítások módosítása